Концептуальні проблеми формулювання дефініції «штучний інтелект» для правового регулювання

Автор(и)

  • М.В. ДУБНЯК завідувач наукової лабораторії проблем штучного інтелекту і права, Наукового центру цифрової трансформації і права, Державної наукової установи «Інститут інформації, безпеки і права НАПрН України, Україна https://orcid.org/0000-0001-7281-6568

DOI:

https://doi.org/10.37750/2616-6798.2025.4(55).346349

Ключові слова:

штучний інтелект, інформаційне право, цифрова трансформація, дефініція, методологія права, теорія права, концептуалізація, правова парадигма, інтегративний підхід, цифрові технології

Анотація

У статті проаналізовано концептуальні проблеми формування понять “штучний інтелект” та “система штучного інтелекту” в правовому регулюванні. Виявлено, що наявні дефініції спираються на різні підходи — технічний, когнітивний і соціально-правовий — що зумовлює їхню методологічну розрізненість. Обґрунтовано необхідність інтегративного підходу, який поєднує ці складові, враховує динамічність розвитку технологій та зв’язок між людськими цілями й автономністю систем. Визначено недоліки чинних дефініцій, зокрема надмірну технічність, змішання рівнів опису та недостатню правову визначеність. Сформульовано авторські дефініції “штучний інтелект” та “система штучного інтелекту”, що усувають зазначені недоліки й створюють підґрунтя для уніфікації правового регулювання.

Біографія автора

М.В. ДУБНЯК, завідувач наукової лабораторії проблем штучного інтелекту і права, Наукового центру цифрової трансформації і права, Державної наукової установи «Інститут інформації, безпеки і права НАПрН України

кандидат юридичних наук

Посилання

Artificial Intelligence Act (EU). Regulation (EU) 2024/1689 of the European Parliament and of the Council of 13 June 2024 laying down harmonised rules on artificial intelligence and amending Regulations (EC) No 300/2008, (EU) No 167/2013, (EU) No 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1139 and (EU) 2019/2144 and Directives 2014/90/EU, (EU) 2016/797 and (EU) 2020/1828. Official Journal of the European Union, L 1689, 1–173.

URL: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj/eng#ntc1-L_202401689EN.000101-E0001

European Commission. (2021). Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on artificial intelligence (Artificial Intelligence Act) (COM(2021) 206 final). Brussels: European Commission. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52021PC0206

Innovation, Science and Economic Development Canada. (2017). Artificial intelligence ecosystem. Pan-Canadian AI Strategy URL: https://ised-isde.canada.ca/site/ised/en/artificial-intelligence-ecosystem

The National Institute of Standards and Technology on behalf of the Secretary of Commerce, with support from the Institute for Defense Analyses Science and Technology Policy Institute, the Quantum Economic Development Consortium, and the Federal Trade Commission (2023) American Competitiveness Of a More Productive Emerging Tech Economy Act (The American COMPETE Act) – Final Report. National Institute of Standards and Technology, Gaithersburg, MD, NIST GCR 23 039. URL: https://doi.org/10.6028/NIST.GCR.23-039

Cabinet Office, Government of Japan. (2022). AI Strategy 2022 (English translation). URL: https://www8.cao.go.jp/cstp/ai/aistratagy2022en.pdf

State Council of the People’s Republic of China. (2017). A New Generation Artificial Intelligence Development Plan (full translation published by DigiChina / Stanford). URL: https://digichina.stanford.edu/work/full-translation-chinas-new-generation-artificial-intelligence-development-plan-2017/

Government of the Republic of Singapore. (2023). National AI Strategy 2.0: AI for the Public Good (NAIS 2.0). URL: https://file.go.gov.sg/nais2023.pdf

UAE Government / Cabinet. (2017). UAE National Artificial Intelligence Strategy 2031. URL: https://staticcdn.mbzuai.ac.ae/mbzuaiwpprd01/2022/07/UAE-National-Strategy-for-Artificial-Intelligence-2031.pdf

ISO/IEC 42001:2022.Information technology — Artificial intelligence — Artificial intelligence management system. URL:https://www.iso.org/sectors/it-technologies/ai

Концепція розвитку штучного інтелекту в Україні: схв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1556-р.

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text

Концепція Державної цільової науково-технічної програми з використання технологій штучного інтелекту в пріоритетних галузях економіки на період до 2026 року: схв. розпорядженням Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2024 р. № 320-р

URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/320-2024-%D1%80#Text

Гачкевич, А. О. (2025). До питання правової визначеності поняття штучного інтелекту. Вісник Національної академії правових наук України. Том 32, № 1, 2025. С. 27- 46. DOI: 10.31359/1993-0909-2025-32-1 -27.

Штучний інтелект і система права : монографія О. Баранов; ДНУ «Інститут інформації, безпеки і права Національної академії правових наук України». – Київ; Одеса : Фенікс, 2025. – 296 с.

Гелецька, І. О., Шовдра, М. М. (2024). Визначення поняття «штучного інтелекту» та його місце у системі цивільного законодавства України. Галицькі студії: Юридичні науки, (6), с. 13-19. https://doi.org/10.32782/galician_studies/law-2024-6-2

Тимошенко Є.А. Правове забезпечення застосування штучного інтелекту в Україні : Доктор філософії : спец.. 081 — Право. Державна наукова установа "Інститут інформації, безпеки і права Національної академії правових наук України". – Київ, 204 с.

Михайленко М.В. Технології штучного інтелекту у сфері охорони об’єктів промислової власності: проблеми теорії та практики : Доктор філософії : спец.. 081 - Право; Науково-дослідний інститут інтелектуальної власності Національної академії правових наук України. – Київ, 227 с.

Дубняк М.В. (2025). Відгук офіційного опонента на дисертацію М.М. Михайленка «Технології штучного інтелекту у сфері охорони об’єктів промислової власності: проблеми теорії та практики» 17 с. [опубліковано не веб-сайті Інституту]. НДІ Інтелектуальної власності НАПрН України. URL: http://www.ndiiv.org.ua/index.php/ua/spetsializovani-vcheni-rady-phd/580-mykhailenko-mykhailo-viktorovych

Улітіна О.В. (2025). Рецензія на дисертацію М.М. Михайленка «Технології штучного інтелекту у сфері охорони об’єктів промислової власності: проблеми теорії та практики» 12 с. [опубліковано не веб-сайті Інституту]. НДІ Інтелектуальної власності НАПрН України. URL: http://www.ndiiv.org.ua/index.php/ua/spetsializovani-vcheni-rady-phd/580-mykhailenko-mykhailo-viktorovych

Дубняк М.В, (2024). Рецензія на дисертацію Є.А. Тимошенко «Правове забезпечення застосування штучного інтелекту в Україні» 8 с. [опубліковано не веб-сайті Інституту] ДНУ «Інститут інформації, безпеки і права Національної академії правових наук України» URL: https://ippi.org.ua/razova-speializovana-vchena-rada-shchodo-provedennya-razovogo-zakhistu-disertatsii-timoshenko-%D1%94lizav

Світлак І.І. (2024) Відгук офіційного опонента на дисертацію Є.А. Тимошенко «Правове забезпечення застосування штучного інтелекту в Україні» 13 с. [опубліковано не веб-сайті Інституту]. URL: https://ippi.org.ua/razova-speializovana-vchena-rada-shchodo-provedennya-razovogo-zakhistu-disertatsii-timoshenko-%D1%94lizav

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-09

Номер

Розділ

Статті