Штучний інтелект та аналітика даних, машинне навчання і право

Автор(и)

  • І. ОГІРКО Інститут поліграфії та медіатехнологій, Національний університет “Львівська політехніка”, Державна наукова установа «Інститут інформації, безпеки і права НАПрН України», Україна https://orcid.org/0000-0003-1651-3612
  • Л. ШАПЕНКО Державний університет “Київський авіаційний інститут”, Україна https://orcid.org/0000-0001-7351-641X
  • О. ЗОЛОТАР Державна наукова установа «Інститут інформації, безпеки і права НАПрН України», Україна https://orcid.org/0000-0002-2461-6745

DOI:

https://doi.org/10.37750/2616-6798.2025.3(54).340450

Ключові слова:

штучний інтелект, ШІ, адміністративні процеси, проблеми розвитку, технології, ресурси, управління, розвиток, інтелектуальний аналіз даних, автоматизація

Анотація

У статті досліджуються особливості впровадження штучного інтелекту (ШІ) в умовах цифрової трансформації суспільства та розвитку новітніх технологій, як одного з ключових інструментів для підвищення ефективності управління, прийняття рішень та автоматизації процесів. Акцентується увага на важливості інтеграції ШІ для оптимізації якості, ефективності управлінських рішень. У дослідженні визначено основні напрями застосування ШІ, зокрема: аналіз великих даних для прогнозування тенденцій, автоматизація процесів, впровадження інтелектуальних систем підтримки прийняття рішень та використання чат-ботів. Також здійснено аналіз специфіки впровадження ШІ, враховуючи стан розвитку цифрової трансформації в країні та чинну законодавчу базу. Зазначено, що важливу роль відіграє розробка правової бази для регулювання використання ШІ у взаємодії з новітніми технологіями. Разом з тим, у статті проаналізовано впровадження ШІ та досліджено проблеми розвитку штучного інтелекту. Підкреслено, що ефективне впровадження ШІ в Україні можливе за умов узгодження з міжнародними стандартами. Досліджено практичні можливості штучного інтелекту, що можуть бути ефективно використані в сучасному суспільстві. Проаналізовано основні сфери, у яких застосовується штучний інтелект. Наголошено, що питання використання технологій штучного інтелекту в організаційному розвитку слід розглядати двояко: з одного боку, організація повинна бути підготовленою до впровадження технологічних нововведень, а з іншого – рішення, пов’язані з ШІ, повинні відповідати вимогам організаційного розвитку та задовольняти його потреби.

У статті описано концепцію використання ШІ для вирішення проблем і покращення процесів організаційного розвитку, основною метою якої є пропозиція застосування окремих технологій і методів. Серед перешкод, що заважають прискорити становлення Суспільства 5.0 в Україні, можна виокремити збройну агресію росії проти України, яка кваліфікується як war of aggression та має широкомасштабні глобальні наслідки, недосконалість державних інституцій, недостатню ефективність законотворчої діяльності, технологічне відставання, низьку кваліфікацію людських ресурсів і слабку підтримку інноваційних змін у суспільстві.

Для сприйняття суспільством інноваційних змін необхідно приділити увагу розвитку освіти та науки, підтримати становлення цифрового підприємництва. Нині організація управління значною мірою залежить від інформаційної економіки, що розвивається завдяки цифровим технологіям. Характеристики нового інформаційного середовища охоплюють підвищення ролі інформації та знань у житті суспільства, що стають ключовими чинниками економічного розвитку. Так, з появою таких технологій, як телефон, комп’ютер, Інтернет та штучний інтелект, маркетинг суттєво змінився.

У дослідженні аналізуються правові проблеми цифровізації в екологічній сфері у взаємозв’язку з відповідними процесами в економічній сфері. За результатами дослідження встановлено, що цифровізація охорони довкілля потребує вирішення проблем інституційного, інфраструктурного, екосистемного та автоматизаційного характеру, причому правовий фактор відіграє вирішальну роль. Чинники цифровізації мають бути враховані не лише в стратегічних, прогнозних і програмних документах, але й в правових, зокрема в нормативних актах.

Водночас, акцентуючи увагу на перевагах цифровізації, не слід нехтувати її можливими негативними наслідками, особливо у сфері екології.

Біографії авторів

І. ОГІРКО, Інститут поліграфії та медіатехнологій, Національний університет “Львівська політехніка”, Державна наукова установа «Інститут інформації, безпеки і права НАПрН України»

професор, доктор фізико-математичних наук

Л. ШАПЕНКО, Державний університет “Київський авіаційний інститут”

кандидат юридичних наук, доцент

О. ЗОЛОТАР, Державна наукова установа «Інститут інформації, безпеки і права НАПрН України»

доктор юридичних наук

Посилання

Нікольський Ю. В., Пасічник В.В., Щербина Ю.М. Системи штучного інтелекту: навч. посіб. Львів : Магнолія 2006, 2010. 280 с.

Спірін О. М. Диференційований підхід у вивченні основ штучного інтелекту в курсі інформатики фізико-математичного факультету вищого педагогічного закладу: дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2001. 227 с.

Спірін, О. М. Початки штучного інтелекту: навч. посіб. для студ. фіз.-мат. спец-тей вищих пед. навч. закл-ів. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2004. 172 с.

Сухоручкіна О. М. Інформаційне забезпечення інтелектуалізованих робототехнічних комплексів. Стан та перспективи розвитку інформатики в Україні. К.: Наукова думка, 2010. С. 547-561.

Швирков О. І. Проблема штучного інтелекту і людиновимірність штучних інтелектуальних систем : дис. … канд. філос. наук : 09.00.09. Житомир, 2006. 170 с.

Шевченко А. І. Світові тенденції та практичні досягнення у проблемі штучного інтелекту. Стан та перспективи розвитку інформатики в Україні. К.: Наукова думка, 2010. С. 561-572.

Карпенко Ю. В. Етичні принципи застосування штучного інтелекту у публічному управлінні. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Сер. «Державне управління». 2019. № 4(95). С. 93-97.

Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні : монографія / А. І. Шевченка та ін. : за заг. ред. А. І. Шевченка. Київ : ІПШІ, 2023. 305 с.

Shevchenko А. І. ABOUT GENERATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE. Штучний інтелект, 2016. № 1. С. 7-15.

García-Martínez, I., Fernández-Batanero, J.M., Fernández-Cerero, J., & León, S.P. (2023). Analysing the Impact of Artificial Intelligence and Computational Sciences on Student Performance: Systematic Review and Meta-analysis. Journal of New Approaches in Educational Research, 12(1), 171-197. DOI: https://doi.org/10.7821/naer.2023.1.1240.

Kostenko Oleksii, Shapenko Liudmyla, & Ogirko Ihor. (2024). METAVERSE: DIGITAL IDENTITY, ELECTRONIC JURISDICTION, DIGITAL RESERVATION, POST-QUANTUM DIGITAL CIVILIZATION, AND PHILOSOPHY OF IMMERSIVE ENVIRONMENTS. In Oleksii Kostenko & Yuriy Yekhanurov (Eds.), DIGITAL TRANSFORMATION IN UKRAINE: AI, METAVERSE, AND SOCIETY 5.0 (pp. 20-28). SciFormat Publishing Books. https://doi.org/10.69635/978-1-0690482-1-9-ch3

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-29

Номер

Розділ

Статті