Цифровізація суду як шлях до запровадження дистанційної роботи судів загальної юрисдикції в умовах воєнного стану

Автор(и)

  • О.А. ДУРАЧ аспірантка ДНУ ІІБП НАПрН України, суддя, голова Великоновосілківського районного суду Донецької області, Україна https://orcid.org/0000-0003-3706-3972

DOI:

https://doi.org/10.37750/2616-6798.2024.4(51).318164

Ключові слова:

суди загальної юрисдикції, воєнний стан, цифровізація суду, “Електронний суд”, електронна система документообігу суду

Анотація

Стаття присвячена питанню дистанційної роботи суду у час воєнного стану, визначенню можливості її забезпечення шляхом проведення повної цифровізації роботи суду в сфері здійснення правосуддя, забезпечення документообігу суду, створення електронного архіву суду, що дозволить відійти від паперових проваджень, забезпечить компактне зберігання інформації, яка міститься в судових справах, кадровій та службовій документації. Розкрито одну з головних умов забезпечення переходу на цифровий формат роботи суду – забезпечення безпеки отриманих даних від несанкціонованого доступу, у тому числі встановлення відповідальності за такі дії на законодавчому рівні. В умовах воєнного стану питання цифровізації суду стало найбільш актуальним. Учасниками проваджень активно використовується підсистема “Електронний суд” для подачі процесуальної документації, отримання відповідних рішень, задля чого створюються електронні кабінети, а судові засідання, зокрема в прифронтових регіонах, успішно проводяться в режимі відео-конференції. Для забезпечення функціонування роботи суду, зокрема судів загальної юрисдикції, в умовах воєнного стану, деякими судами прифронтових регіонів запроваджується дистанційна робота. Як організація роботи підприємства, така форма роботи регламентована ст. 60-2 КЗпП України, проте в Законі України “Про судоустрій і статус суддів” вказане не знайшло свого відображення, як і в цілому діяльність судів в умовах воєнного стану. Процесуальні кодекси, в свою чергу, також не зазнали змін в частині визначення місця відправлення правосуддя в умовах воєнного стану. І саме в умовах “правового вакууму”, коли, з одного боку, можливість дистанційної роботи суду передбачена та не заборонена законом, тривалий термін використання такої роботи судами прифронтових регіонів (2,5 роки), з високими показниками у роботі, мінімальною кількістю скарг, також свідчить про ефективність такої організації роботи суду, законодавцем остаточно вказане не закріплено, відповідні правові ініціативи поставлені на паузу. Проте, як свідчить практика, можливість дистанційної роботи суду повністю залежить від його цифровізації, а цифровізація суду отримує істотний поштовх для розвитку саме завдяки такій організації роботи суду. І тут не буде зайвим казати про актуальність цифровізації суду не лише у воєнний, а й у мирний час, оскільки у даному випадку це буде лише йти на користь і суддям, і апарату суду (пришвидшить, полегшить роботу, запобігатиме загубленню проваджень, заяв, надасть можливість їх швидкого пошуку та забезпечення надійного та компактного зберігання), а й громадянам (покращить доступ до суду, зекономить час та фінанси для явки в судові засідання, направлення та отримання процесуальних документів). З іншого боку, цифровізація суду, хоча і вимагатиме вкладення значних коштів у програмне забезпечення, забезпечення судів якісною технікою, як засобами для проведення цифровізації, навчання відповідних фахівців, а також самих працівників суду, як так би мовити розпорядників вказаних послуг, проте надасть можливість у майбутньому зекономити на зберіганні паперових справ (не потрібні спеціально облаштовані приміщення значної площі), та взагалі, ресурси на формування паперових проваджень).

Посилання

Кримінальне право та кримінологія. Кримінально-виконавче право. Кримінальний процес та криміналістика. Судова експертиза. Оперативно-розшукова діяльність. Судоустрій. Прокуратура та адвокатура. Актуальні проблеми правознавства. № 3 (27)/2021. С. 143. ISSN 2524-0129 (Print) / ISSN (2664-5718) (Online). file:///D:/Downloads/admin,+3-2021-141-147.pdf.

Кушакова-Костицька Н.В.. Електронне правосуддя: Українські реалії та зарубіжний досвід. Юридичний часопис Національної академії внутрішніх справ, 2013. № 1. URL: https://elar.naiau.kiev.ua/server/api/core/bitstreams/945e4169-8fd7-4053-b972-4ea27cbf87e4/content

Антикорупційна стратегія на 2021 – 2025 рр. – (Національне агентство з питань запобігання корупції). URL: https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2022/08/Antykoruptsijna-strategiya-na-2021-2025-rr.pdf (дата звернення: 28.10.2024 р.).

Судочинство та інформаційні технології: Висновок Консультативної ради європейських суддів № 14 (2011). URL: https://court.gov.ua/inshe/mss (дата звернення: 28.10.2024).

Офіційне Інтернет-представництва Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/news/prezident-pidpisav-ukaz-pro-zaprovadzhennya-voyennogo-stanu-73109 (дата звернення: 28.10.2024).

Про правовий режим воєнного стану: Закон України від 12.05.15 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text (дата звернення: 28.10.2024 р.).

Рішення Ради Суддів України від 14.03.22 р. № 10. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0010414-22#Text (дата звернення: 28.10.2024 р.).

Цивільний процесуальний кодекс України: Закон України від 18.03.04 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-15#Text (дата звернення: 28.10.2024 р.).

Кодекс адміністративного судочинства України: Закон України від 06.07.05 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2747-15#Text (дата звернення: 28.10.2024 р.).

Кримінальний процесуальний кодекс України: Закон України від 13.04.12 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/465117?find=1&text=%D1%81%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85+%D0%B7%D0%B0%D1%81%D1%96%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D1%8C#w1_1 (дата звернення:28.10.2024 р.).

Інструкція з організації конвоювання та тримання в судах обвинувачених (підсудних), засуджених за вимогою судів від 26.05.15 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0698-15#Text (дата звернення: 28.10.2024 р.).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-10

Номер

Розділ

Статті