Правові проблеми інтеграційних процесів в Україні
DOI:
https://doi.org/10.37750/2616-6798.2024.4(51).317556Ключові слова:
верховенство права, інтеграція, корупція, реформи, правова безпека, публічна владаАнотація
Стаття присвячена дослідженню стану реалізації публічною владою України процесів щодо інтеграції держави до євроатлантичних структур співробітництва і безпеки. Зазначається, що в сучасному соціальному житті України є непоодинокі факти, коли питання євроатлантичної інтеграції держави часто використовується політичними структурами України у внутрішньополітичній грі як засіб одержання чергових порцій міжнародної допомоги. Тим самим, можуть створитися загрози зменшення привабливості для інвестицій західноєвропейського капіталу в економічну сферу України. Оскільки за умов політичної нестабільності та багатьох негативних політичних кампаній в Україні, зазначене може призвести до загрози поглиблення різнобічних розбіжностей у суспільстві, закріплення відповідних непорозумінь тощо, тому існує нагальна потреба у заохоченні до завершення здійснюваних реформ в Україні за зразком розвинених демократичних держав, що забезпечило б невідворотність започаткованих змін та обраного курсу подальшого розвитку України. Акцентовано увагу на тому, що від успішності реалізації публічною владою повноважень із здійснення відповідних реформ у державі, від належного виконання нею наданих європейськими партнерами відповідних рекомендацій залежить успішність реалізації євроатлантичної інтеграції України. Звернено увагу на умови, що передують інтеграції України до ЄС та НАТО і передбачають імплементацію критеріїв, що безпосередньо торкаються внутрішньополітичної сфери. Зазначається, що одним з головних завдань, які висуваються нашій державі, є побудова в країні ефективної системи запобігання та протидії корупції, оскільки це явище є однією з основних загроз національній безпеці. Вона підриває фінансову систему, довіру населення до держави, а також спроможність державних службовців захищати національні інтереси через використання посади заради власного збагачення. Підкреслюється, що не до кінця виконаним залишається питання реформи сектору безпеки країни, насамперед в частині реформування Служби безпеки України як основного суб’єкта цього сектору. Крім того, одним із головних критеріїв, що визначає готовність країни до вступу в такі авторитетні і бажані для України світові інституції, є належний стан функціонування в країні права. Виразником такого функціонування є так звана “правова безпека”, сутність якої зводиться до правового захисту (правового забезпечення) життєво важливих інтересів об’єктів правової безпеки (фізичних і юридичних осіб), від всіляких негативних впливів, їх недопущення, парирування, інакше кажучи, мінімізації правових чинників ризиків, викликів, небезпек і загроз. Звертається увага на те, що актуальним для України залишається питання боротьби з відмиванням коштів та здійснення правоохоронної реформи, що передбачають забезпечення відповідності законодавства про боротьбу з відмиванням грошей; проблема щодо наявності фактів тиску на журналістів; поширення так званих “темників”, що є негативним політико-правовим впливом на діяльність медіа. Зазначається, що нагальним є формування надійної системи забезпечення прав і свобод людини й громадянина в Україні, яке тісно пов’язане з налагодженням ефективної роботи та розвитком системи органів державної влади, на яких лежить безпосереднє завдання захисту прав людини. Поряд з тим специфіка ситуації, яка склалась нині в Україні, передбачає реалізацію двох комплексів заходів, один з яких має на меті реформування окремих органів державної влади, зокрема, йдеться про судову реформу, та вдосконалення інституту омбудсмена, тобто, механізмів забезпечення принципу верховенства права. У зв’язку із зазначеним, підкреслюється, що доцільним є застосування в Україні маловживаного, але більш точного вислову – функціонування в Україні “правовладдя”, що є підвалиною цивілізованого суспільства.
Посилання
Відомі німецькі вчені закликали якнайшвидше прийняти Україну в НАТО. URL: https://foreignukraines.com/2024/09/10/well-known-german-scientists-called-for-ukraine-to-join-nato-as-soon-as-possible (дата звернення: 25.09.2024).
Конституція України: Закон України від 28.06.96 р. № 254к/96-ВР. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. Ст. 141.
НАТО. – (Вікіпедія). URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9D% D0%90%D0%A2%D 0%9E (дата звернення: 23.05.2024).
Цілісність сектору безпеки. URL: https://securitysectorintegrity.com/uk/%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D1%81%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%BC-%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D0%B8/%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0-%D1%81%D0%B5%D0%BA%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%B5%D0%B7%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D0%B8 (дата звернення: 30.05.2024).
Про національну безпеку України: Закон України від 21.06.18 р. № 2469-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text (дата звернення: 30.05.2024).
Деякі країни застерегли Зеленського не підіймати тему членства України в НАТО цьогоріч. – (ЗМІ). URL: https://glavcom.ua/world/world-politics/dejaki-krajini-zasterehli-zelenskoho-ne-pidijmati-temu-chlenstva-ukrajini-v-nato-tsohorich-zmi-1002752.html (дата звернення: 06.06.2024).
Про ратифікацію Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони: Закон України від 16.09.14 р. № 1678-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1678-18#Text (дата звернення: 26.05.2024).
Європейська інтеграція України. – (Вікіпедія). URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%84%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B5%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D0%A3%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%97%D0%BD%D0%B8 (дата звернення: 26.05.2014).
Корж І.Ф. Право і правова безпека в Українських реаліях. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Юридичні науки. Т. 31 (70). № 2. 2020. С. 13-19.
Вплив Офісу президента на державні інституції є надмірним. Результати соцопитування. URL: https://www.chesno.org/post/5841 (дата звернення: 11.06.2024).
Відрядження депутатів ВР: комусь – можна, комусь – ні? URL: https://www.dw.com/uk/vidradzenna-deputativ-vr-komus-mozna-komus-ni/a-67647724 (дата звернення: 11.06.2024).
Індекс сприйняття корупції. СРІ-2023. URL: https://cpi.ti-ukraine.org (дата звернення: 30.05.2024).
Всі свої. Як Офіс президента бере під контроль Укрінформ. URL: https://www.pravda.com.ua/articles/2024/05/29/7458080 (дата звернення: 31.05.2024).
Сущенко В.М. Проблеми реалізації та захисту прав і свобод людини та громадянина в Україні. Наукові записки НаУКМА. Юридичні науки. Т. 129. 2012. № 2. С. 29 - 30.
Шемшученко Ю.С., Скрипнюк О.В. Сучасний конституційний процес і проблеми вдосконалення регулювання захисту прав людини в Конституції України (частина перша). Публічне право. № 3. 2015. С. 17.
Том Бінгем. Правовладдя / за заг. ред. С. Головатого; переклад з англ. В. Костеллі та Д. Шкрьоби. Київ: PENGUIN BOOKS, 2024. 256 с.